Internetuppkoppling och spel har gått varandra hand i hand sedan internets tidiga dagar. Men vi har fortfarande tagit stora steg framåt i utvecklingen och idag tar vi ofta för givet att ett spel använder sig av vår internetuppkoppling på ett sätt eller annat, eller åtminstone blir vi inte förvånad när det gör det.Det var inte allt för länge sedan speltillverkare började implementera en så kallad Always-online DRM (digital rights management) skydd. Detta drog på sig en hel del kritik då det användes på spel som helt klart kunde spelas utan kontakt med internet. En del spel drog på sig bra mycket kritik för detta då det mer eller mindre skapade situationer där spelare inte kunde spela sina köpta spel på grund av att de inte hade tillgång till internet av en eller annan anledning.Detta system är ju dock mer förståeligt när det kommer till spel som spelas direkt över internet, som till exempel spelen man hittar på en sajt som Casino Brawl som finns på online casinon, eller ett spel som endast har multiplayerfunktion som League of Legends. Här är nog alla väldigt förlåtande att de inte kan spela dessa spel utan en internetuppkoppling.Onlinespel kommer numera i många olika former och även spel som i stort sett är singleplayer från början till slut kan inkludera internetanvändning i form av andra spelare eller saker som leaderboards. Ett exempel på det förstnämnda är de populära Dark Souls spelen där man kan lämna meddelanden till andra spelare som tips för hur man kan undvika fällor eller vilka vapen som är effektiva mot en speciell fiende.Spel som faller in i dessa kategorier använder dock inte internetuppkopplingen som ett de facto DRM-skydd utan ger bara spelare en anledning till varför de kanske skulle vilja spela spelen medan de är uppkopplade.